Dersin Adı | İşçilerin Psikolojik Tacize Karşı Korunması |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUK 551 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, son yıllarda önem kazanan, sayıca artış gösteren ve çalışanların manevi sağlığında ciddi etkiler bırakan işyerinde psikolojik tacizin hukuki değerlendirilmesi ve işçilerin buna karşı başvurabilecekleri iş hukuku kaynaklı yolların incelenmesidir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin amacı doğrultusunda öncelikle psikolojik tacizin kavramsal analizi yapılacak, farklı ülkelerdeki yasal düzenlemeler incelenecek ve işverenin işçiyi gözetme borcu ve eşit davranma borcu üzerinde durulacaktır. Devamında mağdur işçilerin kullanabilecekleri haklar olan, zararı tazmin hakkı, iş sözleşmesini fesih hakkı ve çalışmaktan kaçınma hakkının yasal dayanakları incelenerek, bu konuda varsa yasal boşlukların doldurulması için nasıl bir ek düzenlemeye ihtiyaç duyulduğu tespit edilmeye çalışılacaktır. Tüm bu süreçte ülkemizdeki bugüne kadar verilen az sayıda yargı kararları ile yurtdışı yargı kararları örnekleri incelenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İşyerinde psikolojik taciz kavramı ve yasal tanım arayışları. | Temel Kaynak Okumaları |
2 | Psikolojik tacize karşı yasal mücadele ve karşılaştırmalı hukukta yasal düzenlemeler. | Temel Kaynak Okumaları |
3 | Türkiye Cumhuriyeti mevzuatında psikolojik taciz düzenlemeleri. | Temel Kaynak Okumaları |
4 | İşverenin işçiyi gözetme borcu. | Temel Kaynak Okumaları |
5 | İşverenin eşit davranma borcu. | Temel Kaynak Okumaları |
6 | İşçinin zararın tazmini hakkı. | Temel Kaynak Okumaları |
7 | İşçinin iş sözleşmesini fesih hakkı – haklı nedenle derhal fesih. | Temel Kaynak Okumaları |
8 | İşçinin iş sözleşmesini fesih hakkı – haklı nedenle derhal fesih. | Temel Kaynak Okumaları |
9 | İşçinin iş sözleşmesini fesih hakkı – Türk Borçlar Kanunu kapsamında fesih hakkı. | Temel Kaynak Okumaları |
10 | İş sağlığı ve güvenliği yükümlülüklerine uymama sebebi ile fesih hakkı. | Temel Kaynak Okumaları |
11 | Çalışmaktan kaçınma hakkı. | Temel Kaynak Okumaları |
12 | Ara Sınav. | Temel Kaynak Okumaları |
13 | Yargı kararlarının değerlendirilmesi. | Temel Kaynak Okumaları |
14 | Seminer çalışması | Temel Kaynak Okumaları |
15 | Seminer çalışması | Temel Kaynak Okumaları |
16 | Genel değerlendirme ve olası yasal düzenlemeler. | Temel Kaynak Okumaları |
Ders Kitabı | Çalışma Psikolojisi ve Hukuki Boyutları ile İşyerinde Psikolojik Taciz – Pınar Tınaz, Fuat Bayram, Hediye Ergin |
Önerilen Okumalar/Materyaller | İşyerinde Psikolojik Taciz – Gülay Işkın (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)\İşyerinde Manevi Taciz – Fatma Burcu Savaş (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) \Bilimsel Makaleler / Scientific articles |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | 1 | 20 |
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 70 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 30 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | 96 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 46 | ||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 179 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Özel hukuk alanında analitik düşünerek olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirmek. | X | ||||
2 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi. | X | ||||
3 | Özel hukuk alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek. | X | ||||
4 | Özel hukuk alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sorunların analizinde kullanabilmek. | X | ||||
5 | Hukuki kavram, kurum ve yöntemler arasında bağlantı kurarak eleştirel bir bakış açısı ile yorumlayabilmek. | X | ||||
6 | Özel hukuk ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek. | X | ||||
7 | Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözebilmek. | X | ||||
8 | Etkin iletişim becerilerine sahip olabilmek. | X | ||||
9 | Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | X | ||||
10 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest